دبیرخانه/دبیرخانه بینش مطهر

اصلی که ضامن بقای اسلام است

امر به معروف و نهی از منکر یگانه اصلی است که ضامن بقای اسلام است، به اصطلاح، علت مبقیه است. اصلا اگر این اصل نباشد، اسلامی نیست. رسیدگی کردن دائم به وضع مسلمین است. آیا یک کارخانه بدون بازرسی و رسیدگی دائمی مهندسین متخصص که ببینند چه وضعی دارد، قابل بقاست؟ اصلا آیا ممکن است یک سازمان همین طور به حال خود باشد، هیچ در باره اش فکر نکنیم و در عین حال به کار خود ادامه دهد؟ ابدا. جامعه هم چنین است. یک جامعه اسلامی این طور است بلکه صد درجه برتر و بالاتر. شما کدام انسان را پیدا می کنید که از پزشک بی نیاز باشد؟ یا انسان باید خودش پزشک بدن خود باشد یا باید دیگران پزشک باشند و او را معالجه کنند: متخصص چشم، متخصص گوش و حلق و بینی، متخصص مزاج، متخصص اعصاب. انسان همیشه انواع پزشکها را در نظر می گیرد برای آنکه اندامش را تحت نظر بگیرند، ببینند در چه وضعی است. آنوقت جامعه نظارت و بررسی نمی خواهد؟! جامعه رسیدگی نمی خواهد؟! آیا چنین چیزی امکان دارد؟! ابدا.

حسین بن علی علیه السلام در راه امر به معروف و نهی از منکر یعنی در راه اساسی ترین اصلی که ضامن بقای اجتماع اسلامی است کشته شد، در راه آن اصلی که اگر نباشد، دنبالش متلاشی شدن است، دنبالش تفرق است، دنبالش تفکک و از میان رفتن و گندیدن پیکر اجتماع است. بله، این اصل این مقدار ارزش دارد. آیات قرآن در این زمینه بسیار زیاد است. قرآن کریم بعضی از جوامع گذشته را که یاد می کند و می گوید : اینها متلاشی و هلاک شدند، تباه و منقرض شدند، می فرماید: به موجب اینکه در آنها نیروی اصلاح نبود، نیروی امر به معروف و نهی از منکر نبود، حس امر به معروف و نهی از منکر در میان این مردم زنده نبود.

حال ببینیم امر به معروف و نهی از منکر چه شرایطی دارد و چگونه ما می توانیم امر به معروف و نهی از منکر کنیم. اولا معروف یعنی چه؟ منکر یعنی چه؟ امر به معروف و نهی از منکر یعنی چه؟ اسلام از باب اینکه نخواسته موضوع امر به معروف و نهی از منکر را به امور معین مثل عبادات، معاملات، اخلاقیات، محیط خانوادگی و... محدود کند، کلمه عام آورده است: معروف، یعنی هر کار خیر و نیکی. امر به معروف لازم است. نقطه مقابلش: هر کار زشتی. گفت شرک یا فسق یا غیبت یا دروغ یا نمیمه یا تفرقه اندازی یا ربا یا ریا، بلکه گفت: منکر، هر چه که زشت و پلید است.

«امر» یعنی فرمان، «نهی» یعنی باز داشتن، جلوگیری کردن. اما این فرمان یعنی چه؟ آیا مقصود از این فرمان، فرمان لفظی است؟ آیا امر به معروف و نهی از منکر فقط در مرحله لفظ است؟ فقط باید با زبان، امر به معروف و نهی از منکر کرد؟ خیر، امر به معروف و نهی از منکر در مرحله دل و ضمیر هست، در مرحله زبان هست، در مرحله دست و عمل هم هست. تو باید با تمام وجودت آمر به معروف و ناهی از منکر باشی.

از علی بن ابیطالب علیه السلام سؤال کردند: اینکه قرآن در مورد بعضی از زنده های روی زمین می گوید اینها مرده اند، یعنی چه؟ «میت الاحیاء» مرده در میان زنده ها کیست و چیست؟ فرمود: مردم چند طبقه اند. بعضی وقتی که منکرات را می بینند در ناحیه دل متاثر می شوند، تا مغز استخوانشان می سوزد، زبانشان به سخن در می آید، انتقاد می کنند، می گویند، ارشاد می کنند، به این مرحله هم قانع نشده وارد مرحله عمل می شوند، با هر نوع عملی که شده است، با مهربانی باشد، با خشونت باشد، با زدن باشد، با کتک خوردن باشد، بالاخره هر عملی را که وسیله ببینند برای اینکه با آن منکر مبارزه کنند انجام می دهند. فرمود: این یک زنده به تمام زنده است. بعضی دیگر وقتی که منکرات را می بینند دلشان آتش می گیرد، به زبان می گویند، داد و فریاد می کنند، استغاثه می کنند، نصیحت می کنند، موعظه می کنند ولی پای عمل که در میان می آید، دیگر مرد عمل نیستند. فرمود: این هم دو سه خصلت از حیات را داراست ولی

یک خصلت از حیات را ندارد. صنف سوم دلش آتش می گیرد اما فقط جوش می زند، فقط ناراحت می شود. مثلا روزنامه را می خواند، می بیند ایام عید نمی خواهند احترام حسین بن علی را حفظ کنند. روزنامه ها تبلیغ می کنند، رادیو هم تبلیغ می کند که از این فرصت برای تفریح استفاده کنید. چه نشسته اید! نصف مردم تهران رفتند، جاها را گرفتند، ده روز تعطیلی دارید. اینها را می خواند، در دل می گوید اینها چه کسانی هستند؟! چرا با حسین بن علی علیه السلام مبارزه می کنند؟! چرا یک نفر یک کلمه در روزنامه یا جای دیگر نمی نویسد که تفریح وقت زیادی دارد. ما مدعی هستیم که حسین بن علی با روح ما پیوند دارد. ما از این مکتب استفاده ها کرده ایم و می کنیم. این کشور کشور حسین بن علی است، کشور شیعه است. حسین بن علی شعار این ملت است، شعار این کشور است. این، اهانت به حسین بن علی است که شما این ایام را به دنبال تفریح و تفنن بروید! در روزنامه ها می خواند، جوش هم می زند اما حاضر نیست یک کلمه حتی به رفیقش بگوید که احترام حسین بن علی را حفظ کن، تا سوم[شهادت]حسین بن علی باش.

لا اقل این مقدار احترام ابا عبد الله را حفظ کنید. ما حسین را نگهداری نکرده ایم، حسین بوده است که تاکنون ما را نگهداری کرده است. به قول اقبال لاهوری: «هیچ وقت مسلمانان اسلام را نگهداری نکرده اند، همیشه اسلام بوده است که مسلمانان را نگهداری کرده است.» هر وقت خطر عمیقی کشور را تهدید می کند، آن وقت می بینید می آیند سراغ علی بن ابیطالب و نهج البلاغه اش، سراغ حسین بن علی و یاد او. ما از آن مردمی هستیم که فاذا رکبوا فی الفلک دعوا الله مخلصین له الدین فلما نجیهم الی البر اذا هم یشرکون . بعضی از مردم سوار کشتی که می شوند، هنگامی که دریا طوفانی می شود صدای یا الله یا الله، خدا خدایشان بلند است با خلوص نیت، در باره چیزی جز خدا فکر نمی کنند. ولی وقتی خدا نجاتشان می دهد، به ساحل نجات که می رسند، وقتی خطر را دور می بینند، بکلی یادشان می رود، منکر خدا می شوند، برای خدا مشرک می سازند. ما در همین کشور خودمان مگر ندیدیم حدود بیست و پنج سال پیش چقدر نام حسین بن علی و علی بن ابیطالب را آنها که نمی بردند، می بردند! همینکه نجات پیدا کردند، گفتند ما بابک خرمدین داشتیم، المقنع داشتیم، مازیار داشتیم. وقتی که خطری این ملت را تهدید می کند، بابک خرمدین کدام جهنم دره است؟! به جنگ حسین بن علی می آیند، قهرمان در مقابل او درست می کنند. خجالت نمی کشند! به جای اینکه افتخار کند اسم پسرش را حسین بگذارد، بابک و مازیار و جمشید و فرشید می گذارد!

منبع : حماسه حسینی اثر شهید مرتضی مطهری

فعالیتهای دبیرخانه :
• برگزاری مسابقه بزرگ کتابخوانی بینش مطهر با محوریت کتاب احیای تفکر اسلامی استاد و اهدای جوایزنفیس به نفرات برتر با حضور 700 نفرمخاطب در اردیبهشت ماه92
• برگزاری همایش بزرگ راهیان مطهر استان در سالروز بزرگداشت استاد در اردیبهشت ماه92
• در همین راستا دبیرخانه در بهمن ماه سال گذشته موفق به برگزاری دوره فشرده سه روز طرح تربیت مربی بینش مطهر با حدود 100 نفر از دانشجویان با حضور اساتید دانشگاه امام صادق (ع) شده و در امتداد این کارگاهها در حال حاضر کارگاههای مباحثه در روزهای دوشنبه و چهارشنبه ساعت 13 در دانشکده ادبیات برگزار می شود .
• همچنین کارگاههای دختران آفتاب در جهت پاسخگویی به شبهات و مباحثه در زمینه حجاب و عفاف ، نظام حقوق زن در اسلام و بررسی اخلاق جنسی در اسلام و غرب از دیدگاه شهید مطهری (ره) در روزهای شنبه ساعت 15 در دانشکده ادبیات برگزار می شود.
• ازدیگر فعالیتهای این دبیرخانه برگزاری مسابقات کتابخوانی با محوریت کثب استاد برپایی ایستگاه مطالعه اندیشه ناب در خانه فرهنگ و امانت کتب به دانشجویان می باشد.
این دبیرخانه تسهیلات ویژه ای برای اندیشه جویان فعال از جمله برگزاری اردوهای گردشگری زیارتی در نظر گرفته است.