مراسم سخنرانی دکتر رحیم پورازغدی به مناسبت ۱۶ آذر در دانشگاه خوارزمی مراسم سخنرانی دکتر رحیم پورازغدی به مناسبت ۱۶ آذر در دانشگاه خوارزمی

 | تاریخ ارسال: 1397/9/21 | 

مراسم سخنرانی ۱۶ آذر به همت بسیج دانشجویی و مدیریت فرهنگی، با حضور دکتر رحیم پورازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در تالار ابوریحان دانشگاه خوارزمی برگزار شد.

به گزارش رابط خبری فرهنگی؛ مراسم سخنرانی ۱۶ آذر به همت بسیج دانشجویی و مدیریت فرهنگی، با حضور دکتر رحیم پورازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در تالار ابوریحان دانشگاه خوارزمی برگزار شد.
وی با اشاره به ۱۶ آذر و روز دانشجو این حادثه را از دو بعد سیاسی و آکادمیک بررسی کرد.
دکتر رحیم پورازغدی با بیان اینکه دو کودتای انگلیسی و آمریکایی، موجب غارت و تحقیر کشورمان در چندین دهه شد افزود: اعتراض دانشجویان در سال ۳۲ به حکومت پهلوی و کودتای آمریکایی انگلیسی ۲۸ مرداد بود و در واقع این حرکت یک حرکت ضد سلطنتی و ضد استکباری به حساب می‌آمد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در ۱۶ آذر سال ۳۲ قرار بود در دانشگاه تهران به نیکسون دکترای افتخاری بدهند تا جنایت‌های این کشور در کوتای ۲۸ مرداد لاپوشانی شود و جشن پیروزی به خاطر حذف مصدق و کاشانی را برگزار کنند، تصریح کرد: در ۱۶ آذر ۳۲ به دستور آمریکا و انگلیس و توسط ایادی آن‌ها دانشجویان در دانشگاه ها سرکوب شدند.
وی تصریح کرد: پس از وقایع ۱۶ آذر سال ۳۲ چند تحول در مبارزات دانشجویی علیه استبداد و استکبار شکل گرفت؛ به گونه‌ای که تا سال ۴۲ یعنی ۱۰ سال بعد ۳ جریان لیبرال و ماسونی که بیشتر حکومتی بودند و جریان‌های مارکسیستی و چپ که شامل توده ای‌ها بودند و یک جریان ملی و مذهبی نیز در دانشگاه‌ها شکل گرفتند که این جریان مذهبی و ملی سال به سال قوی‌تر شدند؛ به گونه‌ای که این جریان در ۱۵ خرداد سال ۴۲ که نهضت امام به خیابان‌ها کشیده شد، ارتباطشان با مساجد و کوچه و خیابان‌ها برقرار شد.
رحیم پورازغدی با اشاره به اینکه در این مقطع جریان دانشجویی مذهبی به شدت تقویت و مابقی جریانات ضعیف‌تر شدند، تصریح کرد: در این دوران ارتباط دانشجویان مبارز با روحانیون مبارز برقرار شد و این جریان در برابر رژیم پهلوی، مارکسیسم‌ها و بهایی‌ها قرار گرفتند.



 
      
 
مدیریت فرهنگی و اجتماعی

 




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 14882 بار   |   دفعات چاپ: 882 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر